POM voor tweede jaar op rij bij 1000 snelste groeiers in Europa
Voor het tweede jaar op rij staat POM in de prestigieuze FT 1000-ranglijst van de snelst groeiende bedrijven in Europa. Deze lijst, samengesteld door de Financial Times en Statista, rangschikt bedrijven op basis van hun omzetgroei tussen 2020 en 2023. Dit jaar wist POM de 344e plaats te bemachtigen.

“Deze erkenning bewijst dat we het groeirecept intussen onder de knie hebben,” zegt Johannes Vermeire, CEO en medeoprichter van POM. “Onze capaciteit om te schalen zonder in te boeten op kwaliteit en innovatie heeft ons tot dit punt gebracht. Deze ranking bevestigt dat we op het juiste spoor zitten.”
Gemoedsrust in facturatie en betalingen
POM, kort voor Peace Of Mind, helpt organisaties hun facturatie- en betalingsprocessen te optimaliseren via een krachtig SaaS-platform. Door elke stap te stroomlijnen - van het opmaken en versturen van facturen tot online betaalopties en geautomatiseerde opvolging - zorgt POM voor een vlotte en zorgeloze betaalervaring voor zowel bedrijven als hun klanten.
Of het nu gaat om een QR-code op een brief, een betaalknop in een e-mail of integratie met populaire betaalapps, POM maakt betalingen frictieloos en verlaagt de administratieve last.
Met jaarlijks meer dan 17 miljoen verwerkte betalingen, goed voor ruim €2 miljard aan geïnde facturen, is POM uitgegroeid tot een betrouwbare partner voor meer dan 3.000 organisaties, waaronder nutsbedrijven, overheidsinstellingen, ziekenhuizen, verzekeraars, scholen en sportclubs.
Innovatie en gebruiksgemak
Het succes van POM is gebaseerd op een innovatieve aanpak van digitale betalingen en debiteurenbeheer. “Ons doel is om elke mogelijke drempel in het betalingsproces weg te nemen, zodat er geen reden is voor een klant om niet meteen te betalen. Met POM betaal je met een glimlach,” zegt Vermeire.
.png)
POM blijft vooroplopen in fintech-innovatie. Vorig jaar maakte POM het mogelijk voor organisaties om facturen rechtstreeks te bezorgen in de Payconiq by Bancontact-app. De gebruiker is op die manier 100% zeker dat het betaalverzoek legitiem is en kan dus met een gerust gemoed betalen - geen overbodige luxe in tijden van toenemende phishing en factuurfraude.
Door de almaar stijgende prijzen, zijn er helaas ook steeds meer mensen die moeite hebben om rekeningen op tijd te betalen. De vraag naar afbetalingsplannen stijgt, maar dat brengt ook extra werk mee voor bedrijven.“We staan nu op het punt een nieuwe betaalmethode te lanceren waarmee gebruikers facturen via een self-service tool in meerdere termijnen kunnen afbetalen, met automatische inningen”, zegt Tom Totté, mede-oprichter en verantwoordelijk voor innovatie.
Steeds meer organisaties maken bovendien gebruik van de AI-mogelijkheden van het POM-platform. POM leert namelijk van het betaalgedrag van klanten en ontdekt zo het ideale moment om een herinnering te sturen, het beste kanaal (e-mail, sms, app of brief) en de juiste toon (vriendelijk of wat strenger).

Strategisch partnership met Wero
POM breidt zijn ecosysteem ook verder uit via strategische samenwerkingen. Een belangrijke stap hierin is de integratie met Wero, het nieuwe Europese betaalplatform dat op termijn Payconiq zal vervangen.
“Door Wero te integreren in onze betaaloplossingen, willen we het betalingsproces voor facturen nog eenvoudiger maken,” legt Totté uit. “Voor bedrijven betekent Wero ook snellere betalingen (instant payments), hogere betaallimieten en een betere gegevensuitwisseling (de naam van de betaler wordt bijvoorbeeld ook meegestuurd met de transactie).”
Problematische schulden verminderen
Een andere belangrijke pijler van POM’s succes is de mensgerichte aanpak van debiteurenbeheer. “We helpen organisaties om te voorkomen dat hun klanten in problematische schulden terechtkomen,” zegt Vermeire.
“De afgelopen jaren is het aantal geregistreerde schuldendossiers toegenomen. Onze oplossingen hebben aangetoond dat ze het aantal doorverwijzingen naar incassobureaus met maar liefst 52% kunnen verminderen. Steeds meer organisaties kloppen bij ons aan om hun MVO-beleid vorm te geven met een meer humane benadering van debiteurenbeheer.”
Internationale ambities
Sinds de samensmelting met Mail to Pay in 2022 maakt POM deel uit van een grotere groep, met activiteiten in Nederland en Duitsland. Vooral in Duitsland ziet POM aanzienlijke groeimogelijkheden op het gebied van digitalisering en online betalingen van facturen. Het land staat nog voor vele uitdagingen op het vlak van efficiëntie in het betalingsproces, waardoor er volop kansen liggen voor POM’s innovatieve oplossingen.